Full dag på Myttinge och Rindö

Familjen åkte tidigt åt ett håll och jag åt ett annat. Så jag var redan 0830 på plats vid Hemmesta och resterna av batteri Torsberg, 30.5 cm haubits med fyra pjäsplatser. Har varit på plats flertalet gånger men nu är hela området avverkat och en påbörjad stenknackning och bortschaktning av massor. Så nu ser man hur kompakt området var/är och lite hur den underjordiska bunkern är tillverkad då jordmassor är bortschaktade.

Fortsatte till Myttingelinjen och mötte upp Bosse som sedan följde med resten av dagen. 1.batteriet var en överaskning, jag hade aldrig varit här förut och denna ställning för ksp var större än förväntat. Även 2. batt var för ksp på pansarslädar och här finns mängder med taggtråd i de små bunkeranläggningarna.
Vidare längs batterivägen till 3.batt som numer är helt låst och otillgängligt. En promenad runt stängslet gjordes dock innan vi gick tillbaka till bilen.
Kort färd till 4.batt med det närliggande bergsfortet 5.batt, lika inhängnat som 3.e. 4.batt, ett ksp infanteribatteri är dock öppet än så länge. Här fanns ett tag ett litet mellanlager för lågaktivt kärnavfall.
Hoppade över 6.batt och åkte ner till Fredriksborg för lunch och sedan till 7.batt som jag inte besökt innan. Trevlig bekantskap över ett batteri med obsplats/garage och fyra pjäsplatser.
Dax för färjan över till Rindö och Byviksfortet, också kallad 8.batt. Öppet in i vallgraven och en rundvandring gjordes i detta fina bergsfort som förhoppningsvis snart får tillbaka tre av sina 12 cm kanoner som ska återmonteras på bergshjässan. En kort rundvandring återfann också en SK16 skans som jag sett från luften i helikopter förra året. (se hemsidan)
Vidare pÃ¥ Rindö till 9.batt och 10.batt, där 9.batt blev en mycket positiv överaskning i skick och att batteri”fogden” kom förbi med nyckel sÃ¥ vi kunde kika in. De blev deprimerade dÃ¥ vi sa att batteriet snart ska plomberas men de skulle försöka stoppa det genom kontakt med FortV. Vi fÃ¥r se hur det gÃ¥r.
11.batt Ã¥terfanns ocksÃ¥ mitt pÃ¥ Rindö. Ett nÃ¥got större batteri med tvÃ¥ separata ställningar där den ”högra” har en förbindelsegÃ¥ng genom sin skyddsvall – unik för dessa linjer. Här finns ocksÃ¥ minst tre LV ställningar, troligen för 7,5 cm. Varför de placerades här har jag ingen susning om just nu.
I väntan på färjan till Vaxholm kikade vi som hastigast på 22.batt, den största av dagens batterier, och 12.batt nedanför Rindö redutt.

Nu sitter jag trött vid datorn på Arlanda och ska sova nu inför utlandsresa imorgon bitti.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *